5 verschillende specialisaties als therapeut

Psychosociale therapeuten

De psychosociaal therapeut speelt een belangrijke rol in de behandeling van problemen die voortkomen uit de interactie tussen het individu en zijn sociale omgeving. Deze vorm van therapie is bijzonder geschikt voor mensen die worstelen met interpersoonlijke relaties, werkgerelateerde stress, of emotionele problemen zoals rouw, verlies, angsten en depressieve gevoelens. De behandeling is vaak gericht op het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden, het verbeteren van zelfbeeld, het leren omgaan met gedachten en emoties. Bovendien helpen psychosociale therapeuten ook met het en het zetten van gedurfde stappen die om meer betekenis te creëren. De therapeutische sessies kunnen variëren van individuele gesprekken tot groepssessies, waarbij ervaringsleren en zelfreflectie centraal staan. Onze opleidingen zijn gebaseerd op deze vorm van therapie.

Psychotherapeuten

Psychotherapie is een diepgaande vorm van therapie gericht op langdurige psychische problemen. Het is bijzonder effectief voor individuen die kampen met complexe en diepgewortelde issues zoals ernstige angststoornissen, depressie, of traumaverwerking. Psychotherapeuten zijn getraind in diverse behandelmethoden, waaronder cognitieve gedragstherapie, die helpt bij het herkennen en veranderen van negatieve gedachtepatronen, en psychoanalytische therapie, die zich richt op het verkennen van onbewuste motieven en conflicten. De therapie kan langdurig zijn, waarbij de therapeut en cliënt samenwerken aan diepgaande persoonlijke groei en zelfinzicht. Psychotherapeuten zijn veelal BIG-geregistreerd en hebben daarbij een wetenschappelijk studiepad belopen om die accreditatie te verkrijgen.

Psychosomatische therapeuten

De psychosomatisch therapeut biedt een unieke benadering waarbij de focus ligt op de wisselwerking tussen lichaam en geest. Deze therapie is bijzonder relevant voor mensen die last hebben van lichamelijke klachten zonder duidelijke medische oorzaak, zoals chronische pijn of spanninggerelateerde klachten. De behandeling omvat vaak zowel gesprekstherapie als lichaamsgerichte technieken zoals ontspanningsoefeningen, mindfulness en ademhalingstherapie. Het doel is om cliënten bewust te maken van de psychologische aspecten van hun fysieke klachten en hen te helpen omgaan met stress en emotionele problemen.

Integratieve therapeuten

Integratieve therapie is een flexibele en persoonsgerichte benadering. Deze vorm van therapie combineert elementen van verschillende therapeutische stromingen om een op maat gemaakte behandeling voor de cliënt te bieden. Integratief therapeuten zijn getraind in meerdere therapievormen en passen hun aanpak aan op basis van de specifieke behoeften en voorkeuren van de cliënt. Deze benadering kan bijzonder effectief zijn voor cliënten met complexe of meervoudige problematiek, omdat het de therapeut de mogelijkheid biedt om flexibel en responsief te zijn in hun behandelmethoden.

Psychomotorisch therapeuten

Psychomotorische therapie biedt een actieve en ervaringsgerichte vorm van behandeling. Deze therapie is ideaal voor cliënten die moeite hebben met het uiten van emoties of het reguleren van spanning. Door middel van lichaamsgerichte activiteiten zoals sport, spel, ontspanningsoefeningen en bewustwordingsoefeningen, helpt de psychomotorisch therapeut cliënten om inzicht te krijgen in de relatie tussen hun fysieke staat en psychische beleving. Deze therapievorm is vooral nuttig voor mensen die moeite hebben met lichamelijke expressie van emoties of voor wie traditionele gesprekstherapie minder effectief is. De psychomotorisch therapeut werkt aan het verbeteren van het lichaamsbewustzijn, het ontwikkelen van gezondere manieren om met stress om te gaan, en het versterken van het zelfvertrouwen. Het is een bijzonder praktische vorm van therapie waarbij het ‘doen’ en ervaren centraal staan, wat een directe invloed heeft op het emotionele en mentale welzijn.

Conclusie

De keuze voor een specifieke therapeut hangt sterk af van persoonlijke behoeften, de aard van de problematiek en de gewenste benadering. Elk van deze therapeutische disciplines biedt unieke perspectieven en methoden die kunnen bijdragen aan het verbeteren van de geestelijke gezondheid en het welzijn. Of het nu gaat om diepgaande psychoanalyse, lichaamsgerichte therapie, of een combinatie van verschillende technieken, het belangrijkste is het vinden van een therapievorm die aansluit bij het individu. Met de juiste begeleiding en een therapeutische aanpak die past bij de individuele situatie, is een positieve verandering en persoonlijke groei haalbaar. Het is essentieel dat cliënten zich goed informeren en een open dialoog aangaan met hun potentiële therapeut om zo de meest effectieve en passende ondersteuning te vinden.

Hoe ziet het leven als student eruit bij StressWise Academy?

Het leven als student: start van een persoonlijke en professionele reis

Bij StressWise Academy streven we ernaar om jou – als student – te ondersteunen in een reis tot een sterke en betekenisvolle hulpverlener. Onze opleidingen zijn voorzien van nieuwe methoden, hulpmiddelen, tools en oefeningen, die je helpen anderen te ondersteunen bij hun uitdagingen. Dit vormt een belangrijk – en vooral ook leuk – onderdeel van je professionele groei, waarbij je een pragmatische én empathische benadering van hulpverlening ontwikkelt. Echter, wat wij het meest waardevol vinden, is de persoonlijke groei die onze studenten doormaken. Jij bent immers je eigen belangrijkste ‘proefpersoon’.

Ook (toekomstige) hulpverleners hebben hun eigen uitdagingen in het leven waar ze het moeilijk mee kunnen hebben. De technieken die je dan leert tijdens de opleiding, kan je daarom ook perfect eerst uitproberen op jezelf. De persoonlijke ontwikkeling is dus de basis. Je leert om te gaan met je eigen gedachten, emoties, ervaringen en valkuilen. Tegelijkertijd ontwikkel je ook de moed om stappen te zetten die voor jou persoonlijk en professioneel betekenisvol zijn. De eigen ervaring die je dan opdoet, kan je perfect overdragen naar je (toekomstige) cliënten, zodat je ze met meer echtheid kan begeleiden in hun processen.

Het starten van een opleiding die jou aanspreekt, markeert dus echt het begin van een indrukwekkende reis van zelfontwikkeling en ontdekking. Bij StressWise Academy leiden we je op tot een coach of therapeut met een ‘hart zo groot als de wereld’. Ben je nieuwsgierig naar de specifieke opleidingen die we aanbieden en hun inhoud? Bezoek dan deze pagina voor meer informatie. Wil je juist meer te weten komen over het leven als student bij een van onze opleidingen? Lees dit artikel dan vooral verder.

Lesfrequentie en tijdsduur

Al onze jaaropleidingen bestaan uit 14 lesdagen per jaar, gespreid door het opleidingsjaar heen om een optimale leerervaring te garanderen zonder dat het ten koste gaat van je persoonlijke of professionele verplichtingen. De retraitedagen en de afsluitende dagen zijn onderdeel van dit programma. Sommige groepen beginnen aan het begin van het jaar (februari/maart) en andere groepen beginnen halverwege het jaar (oktober/november). De lengte van de lesdagen verschillen per opleiding. De meeste opleidingen hebben lesdagen die duren van 09:30-17:00, terwijl de lesdagen van bijvoorbeeld de ACT coach opleiding van 09:30-21:00 duurt.

Locatie: Hilversum

De locatie die we momenteel het meeste gebruiken is in Hilversum. Aan de ‘s gravelandseweg hebben we beschikking tot een mooie villa met veel groen waar we erg dankbaar voor zijn. Hilversum is een relatief centraal punt in Nederland, waardoor er veel mensen uit het hele land op afkomen. Van Vlissingen tot Maastricht tot Groningen, we zien alles wel voorbijkomen. Zowel met het openbaar vervoer als met de auto is onze locatie goed bereikbaar. Het is mogelijk om de auto gratis te parkeren op 5 tot 10 minuten loopafstand afhankelijk van de beschikbaarheid van de parkeerplekken. Mocht je dus ver weg wonen, dan kan de auto als vervoer toch redding bieden in de bereikbaarheid van de locatie. Meeliften met medestudenten zien we ook regelmatig om de kosten samen te delen of wanneer je zelf geen auto tot je beschikking hebt.

Inrichting lesruimte

De lessen vinden plaats in een groep van 12 tot 22 studenten. Op deze manier blijft er genoeg persoonlijke aandacht over voor iedere student, maar creëer je ook een leuke groepsdynamiek. De lesruimte is ingericht in een halve kringopstelling, wat een open en inclusieve sfeer bevordert. We binden ons vooral niet aan het klassieke beeld van studeren: iedereen achter een bureau in rijtjes naast elkaar. We vinden het vooral belangrijk dat je een warme en persoonlijke sfeer neerzet samen. Een halve cirkel is daarvoor dan ook de beste manier om te gaan zitten samen tijdens een lesdag. De docenten zitten dan evenredig aan de rest van de groep, maar dan centraal, om de lessen te leiden. Het zitten van docenten in de groep zorgt ervoor dat er een meer gelijkwaardige verhouding wordt gecreëerd samen.

Dagindeling

  • Inloop: de dag start met een gezellige inloopperiode, ideaal om bij te praten met medestudenten.
  • Start: als de lesdag klassikaal van start gaat, is er vaak eerst de ruimte voor een check-in waarin iedereen deelt hoe hij of zij erbij zit vandaag. Hier is ruimte om te vertellen wat je dwarsligt op dat moment of wat juist heel goed gaat. Het is eigenlijk even een moment om te landen samen in de ruimte. Vaak wordt dit aangevuld met een mindfulness-gerelateerde oefening om echt even de lesdag goed te beginnen met elkaar.
  • Theorie: Elke les bevat een theoretisch gedeelte, waarbij kennis en inzichten worden gedeeld door de docenten. Dit is vaak in de ochtend van de lesdag. Ook al is het een theoretisch gedeelte waarin de docenten veel vertellen, betekent het niet dat er geen interactie is. Je bent altijd vrij om vragen te stellen of opmerkingen te maken over de lesstof. Zo kom je tot een dieper begrip van de stof samen. Vaak wordt er aan dit deel van de dag al een (korte) oefening vastgeplakt om alvast kennis te maken met een bepaald principe of een oefening.
  • Lunch: Daarna kan je even lekker tijd voor jezelf nemen (of samen!) tijdens de lunch. Over het algemeen is dit een leuk moment om te verbinden met je medestudenten. Zo gaan er altijd een paar studenten even samen een ommetje lopen via de Spar voor een lunch. En andere studenten gaan lekker buiten zitten als de zon schijnt of in een van onze ruimtes zitten binnen. Er worden altijd mooie verhalen en ervaringen gedeeld in deze periode van de dag. Tegelijkertijd wordt het ook helemaal vrijgelaten om wat tijd voor jezelf te nemen als je even wil opladen.
  • Praktijk: Er is in de middag veel ruime aandacht voor het oefenen van vaardigheden, essentieel voor de vertaalslag van theorie naar de praktijk. Dit is waar je oefent met het toepassen van tools en oefeningen op elkaar, om het op die manier in een veilige omgeving te leren. Iedereen brengt daarin zijn of haar eigen moeilijkheden in. Dit kan aan het begin spannend zijn, maar al snel zul je zien dat iedereen uitdagingen tegenkomt en dat er een veilige sfeer heerst om in te kunnen delen.
  • Variatie: Per opleiding en lesdag is het ook weer anders. De bovenstaande punten kan je het beste zien als een algemene indeling waar soms van wordt afgeweken. Daarnaast is bijvoorbeeld de ACT coach opleiding überhaupt anders ingedeeld, aangezien er een extra dagdeel is in de avond. Dit betekent ook dat je bij de ACT coach opleiding lekker samen wat eet en vervolgens in de avond nog wat oefent met elkaar.

Online aansluiten bij de lesdag

We vinden het belangrijk dat onze opleidingen op locatie worden gegeven en streven er altijd naar om dit te waarborgen. Toch heeft iedereen wel eens een dag dat het niet mogelijk is om fysiek aanwezig te zijn. Bijvoorbeeld als je wat ziek bent of als het verkeer plat ligt. Daarom is het mogelijk om maximaal 1 à 2 keer per jaar online aan te schuiven. De beamer in het leslokaal is verbonden aan Zoom, waardoor je gewoon mee kan doen met de interactie. Over het algemeen wordt het wel als minder persoonlijk ervaren, maar wordt het ook erg gewaardeerd. Op die manier kan je toch de stof zelf meekrijgen en kan je zelfs samen oefenen met medestudenten via Zoom. Laat je dus niet weerhouden om aan te sluiten bij een van de opleidingen wanneer je 1 of 2 data niet kan.

Interactie met je medestudenten

Meedoen met een van de opleidingen is het doorlopen van een reis. Dit is een persoonlijke reis aan de ene kant. Maar aan de andere kant is het ook een reis die je samen doormaakt als groep. Er ontstaat veelal een hechte band tussen veel medestudenten onder elkaar tijdens de opleiding. Door samen te leren en kwetsbaar te zijn zowel in het oefenen als daarbuiten, kan er een hechte band ontstaan met elkaar.

Samen met je medestudenten oefen je veel tijdens de lesdagen zelf, maar je doet ook veel buiten de lesdagen om. Zo vormt iedereen een koppel – de zogeheten buddy. Met deze buddy kan je regelmatig lesstof bespreken, oefeningen samen uitproberen en reflecteren op het proces. Deze buddy is dus echt je metgezel door een lesjaar heen. Ga je naar een volgend lesjaar? Dan vorm je weer een nieuwe buddy. Naast dat je een buddykoppel met iemand vormt, vorm je ook een intervisiegroepje, supervisiegroepje en een boekenclub. Op deze manier groei je samen verder en leer je meer over ACT, therapeut-zijn, en omliggende methodieken en zaken.

Het beleven van een retraite

Bij de meeste opleidingen die we aanbieden, wordt een retraite georganiseerd die onderdeel is van de opleiding. Het is vernieuwend dat een accreditatiebeheerder als SKB dit toelaat als officieel onderdeel van de opleiding. Daar zijn wij als bedrijf heel blij mee, door de transformerende ervaringen die tijdens de retraite worden opgedaan. Elke retraite heeft een bepaald thema waar je samen als groep in duikt onder leiding van 2 docenten. Een voorbeeld van een thema is ‘de vier hartskwaliteiten’. Tijdens deze retraite ga je de hartskwaliteiten ontdekken en ervaren. Die kwaliteiten zijn: compassie, liefdevolle vriendelijkheid, medevreugde en mededogen. Hieronder kan je een ervaring lezen van een van de studenten die een retraite heeft gedaan met dit thema:

‘Deze retraite was echt een geweldige ervaring. Niet alleen om je te verbinden met jezelf, maar ook met de rest van de groep, inclusief de docenten. Je ziet elkaar tijdens een retraite toch in een ander licht. Je gaat dieper met elkaar en je ziet elkaar meer voor wie je bent. Je verbindt op een ander niveau. Aan het begin van het weekend wordt je ontvangen op een heerlijke locatie die rust uitstraalt en waar een fijne energie hangt. Tijdens het hele weekend krijg je veel de ruimte om stil te zijn en in de natuur te lopen. Toch is er ook veel ruimte om lekker met elkaar te kletsen en gesprekken aan te gaan. Op deze manier ga je toch anders naar elkaar kijken en leer je meer over de ander. Voor het eten werd gezorgd door de bediening daar en er was een goede sfeer. Je mocht kwetsbaar zijn in de groep en eruit gooien wat nodig was op dat moment. Met een warm en verbonden gevoel ging ik weer naar huis.’

Begeleiding van de docenten

De docenten begeleiden je in het proces tot volwaardig hulpverlener. Dit doen ze niet door alles voor te kauwen, maar juist ook om jezelf de ruimte te geven om fouten te maken. Dit wordt altijd benadrukt binnen de opleidingen: fouten maken mag. Sterker nog: is belangrijk. Door de fouten te maken, leer je de nuances van het vak, welke je vervolgens kan toepassen in je eigen praktijk. We zijn allemaal mensen, en er wordt niet raar opgekeken als je dingen niet helemaal volgens het boekje gaan. Tegelijkertijd helpen de docenten je om te streven naar verbetering. Zo kan je beter aansluiten bij je cliënten en ze beter helpen met de hulpvraag waar ze mee geholpen willen worden.

Tijdens de lesdag leren de docenten je meer over de theorie en vragen die je over de theorie hebt. Vervolgens laten ze een rollenspel zien waarin een bepaalde oefening of interventie wordt uitgespeeld. Door dit voorbeeld, heb je een beter referentiepunt die je kan gebruiken tijdens het oefenen. Daarna ga je samen met je medestudenten de oefening uitproberen. In dit proces lopen de docenten altijd rond bij de verschillende duo’s of trio’s om vervolgens ook feedback te kunnen geven. Ook al kan het spannend zijn dat een docent meekijkt, wordt het vaak als erg waardevol gezien om feedback van een docent zelf te krijgen. Deze feedback is altijd warm en constructief.

Visie van een docent

“Ik vind het mooiste dat studenten tijdens een opleiding meer innerlijke harmonie ontwikkelen, stoppen met strijden tegen zichzelf en vanuit die innerlijke harmonie als persoon en professional tot bloei komen. Met harmonie leren om tegen alle verschillende kanten in zichzelf als het ware ‘ja’ te zeggen, wat het dan ook maar is. Leren leven met inclusie van alle facetten die je in jezelf tegenkomt. In plaats van op een harde manier met jezelf om te gaan, dat milder doet, ook met de kanten die hard zijn in jezelf. Dat is een heel pallet, daar komt heel veel bij kijken, maar dat betekent dat mensen ook vaak aan het eind van de opleiding keuzes maken die echt passen bij wie ze zijn, welke waarden ze hebben. Voor een aantal studenten is het heel ingrijpend; ‘wat zijn dan mijn keuzes is dan hun reactie, waar wil ik mee stoppen, wat wil ik meer?’ Je helpt als docent bij te dragen voor je studenten (en jezelf) om tot bloei te komen. Dit is een proces dat volgens mij nooit stopt, daar kan je je hele leven op voortbouwen. Ik hoop dat ik dat ook mag doen.

De kwaliteiten die ik mooi vind om te zien in studenten zijn zelfreflectie in plaats van zelfkritiek, creativiteit in welke vorm dan ook en het leven vanuit bewondering kunnen benaderen, zowel wat binnen in jezelf gebeurt als buiten jezelf.

Als je zin hebt om op een ervaringsgerichte open manier te leren hoe je er kunt zijn voor andere mensen (en jezelf) dan hebben wij gewoon hele mooie opleidingen. ACT is een belangrijk onderdeel van onze Academy. En wat heel belangrijk is bij onze ACT opleidingen is dat we heel veel contact maken met een diepere onderlaag, dan gaat het om die vier hartkwaliteiten: compassie, liefdevolle vriendelijkheid, mededogen en medevreugde. We gaan ook de weg naar binnen in onze opleidingen maar niet als doel om naar binnen te gaan, maar als doel om naar buiten te gaan de wereld in. We leren hoe we van buitenaf dingen kunnen veranderen, hoe je anders kunt omgaan met de factoren in ons externe leven, maar we leren ook hoe je die bron kan aanzetten van binnenuit. Het zijn twee wegen. Van binnen naar buiten en van buiten naar binnen, om zo een vrijer mens te kunnen worden.”

Ervaring van een student

“Opleidingen met ‘een hart zo groot als de wereld’. Dat is wat ik als eerste las toen ik een jaar of 2 geleden op de website van Stresswise Academy terechtkwam. Het triggerde mij om verder te lezen. Ik zocht een opleiding tot ACT Coach bij een opleidingsinstituut waarbij ik me thuis zou voelen. Bij Stresswise Academy vond ik dat. Wat ben ik ontzettend blij dat ik me er destijds voor inschreef. De fijne goede docenten. De live-lesdagen. En natuurlijk inhoudelijk bezig zijn met ACT en er vooral veel mee oefenen. Het bracht me dat wat ik zocht en meer. Ik ben zo overtuigd van de waarde van ACT. Het heeft me zoveel nieuwe tools gegeven naast alles wat ik al leerde in mijn opleiding Psychologie. Heel fijn, zo’n extra toolbox. Voor bij het coachen van mijn klanten maar zeker ook voor mij persoonlijk. Ik ben ontzettend blij dat ik inmiddels mijn diploma ACT Coach op zak heb. Inmiddels ben ik begonnen met de opleiding ACT Therapeut bij Stresswise Academy. Ik kan niet wachten om te zien wat dit me brengt.”